Se på TV. Og strikk sokker. Samtidig.

Synes du en krimserie er vel skummel? Eller har du en tendens til å sovne foran TV-en? Da er strikk & titt løsningen.

I vinter har jeg har fått med meg serier som Shetland, Happy Valley, Mr. Bates vs. The Post Office, briljante Makta, Virgin River og masse Star Trek, bare for å nevne noe, samtidig som jeg har strikket ti par nye sokker. Akkurat nå ser jeg på Last Tango in Halifax og strikker ferdig en Morgan-sokk.

Serieglaning går kanskje ikke så godt sammen med kompliserte strikkemønstre – jeg har sett et hjertemønster som i farten har blitt strikket opp ned, og en tå som har fått hælfelling. Selv strikker jeg ikke sokker med mønster. Flerfarget garn og to farger holder for meg.

Her er sju av vinterens standardsokker, med litt nytt garn, litt restegarn og litt opprekt garn:

To av sokkene ser ut som om de har oppblåst mage, men de sitter stramt rundt foten. Det turkise mønsteret øverst til høyre er i såkalt «brutt perlestrikk», en populær og enkel strikketeknikk: 1 omg r med farge1, 1 omg 1 r 1 vr med farge2, 1 omg r med farge1, 1 omg 1 vr 1 r med farge2. Gjenta disse fire omgangene. På undersiden har jeg strikket striper.

Sort og rosa er fint sammen.

Morgan

Jeg liker dongeriblå sokker og falt pladask for «Morgan» fra House of Yarn, strikket i Alpakka Forte: denim melert (707) og currygul melert (702). Rillene strikkes fra vrangsiden.

Gratis oppskrift her: https://d1h7lbx774o0bo.cloudfront.net/recipes/pdfs/255-355-14_DG_Morgan_sokker.pdf – de bruker pinnestørrelse 2,5 i oppskriften, men jeg brukte nr. 3.

Jeg synes de er tøffe.

I påsken strikket jeg et lignende par i påskeliljefarger med Rauma PT5-garn, som jeg ofte bruker til sokker. De er jeg også fornøyd med.

Mummigarn

På jakt etter tofarget sokkegarn som gir et litt annet mønster enn de vanlige stripene, fant jeg Novitas mummigarn, Muumilaakso/Moominvalley, med et slags prikkemønster. Det ble fine og varme sokker, definitivt et av mine favorittpar.

Jeg er straks ferdig med Morgan-sokkene. Og Celia og Alan skal om litt gifte seg i Last Tango in Halifax. Deretter er det bare å vente på ny sokkeinspirasjon og feste noen tråder. Og planlegge et innlegg om hæl- og tåfelling.



Kategorier:Sokkestrikking

Stikkord:, , ,

Hva mener du?