«All About Eve» og «Sunset Boulevard»: Hardt fall fra pidestallen

En teaterdiva. En fordums stumfilmstjerne. Begge med stort ego. Begge «aldrende». Den ene har passert 40, den andre 50. Vi snakker om Margo Channing og Norma Desmond. Året er 1950 eller deromkring.

OBS! LITT SPOILER

I All About Eve møter vi Bette Davis som Margo Channing, mens Gloria Swanson spiller Norma Desmond i Sunset Boulevard. All About Eve henter handlingen fra teatermiljøet på Broadway og er filmet omtrent som en teateroppsetning, med bare et par utendørsbilder. Sunset Boulevard handler om overgangen fra stumfilm til talefilm og er en film noir med elementer av grøss. Felles for dem er at de handler om skuespillerinner med et overdimensjonert selvbilde, og begge filmene er et spark til filmindustriens behandling av kvinnelige skuespillere som når en viss alder. Både Davis og Swanson ble nominert til Oscar for beste kvinnelige skuespiller 1950, men prisen gikk til Judy Holliday for hennes rolle i Born Yesterday.

 

All About Eve (regissør: Joseph Mankiewicz)

Bette Davis spiller Broadway-stjernen Margo Channing som nettopp har fylt 40, en kritisk alder for kvinnelige skuespillere. En kveld blir hun introdusert for Eve Harrington (Anne Baxter), som sier hun er stor fan av Margo og forteller en sørgelig historie om seg selv – som kanskje ikke er så sann, skjønner vi fort. Margo synes synd på henne og ansetter henne som sin assistent, men det tar ikke lang tid før det begynner å gå opp for henne at Eve er ute etter noe mer. Hun vil selv bli stjerne og skyr ingen midler. En dag fersker Margo henne i å holde en av kjolene hennes foran seg og bukke foran et imaginært publikum i den tomme teatersalen. Bedre blir det ikke når Eve stepper inn som Margos rolleerstatter og faktisk får spille rollen når Margo ikke rekker forestillingen. Eve får strålende kritikker, og Margo har plutselig en seriøs rival.

I et cocktailselskap Margo holder, fyrer hun av sin berømte replikk «Fasten your seat belts, it’s gonna be a bumpy night» – fest setebeltene, dette blir en turbulent kveld – og det blir det. Hun drikker seg full, er nevrotisk, synes synd på seg selv, føler seg gammel og fornærmer folk.

 

Det ender likevel med at hun takker nei til en rolle hun synes hun er for gammel for. Eve får rollen.

 

Rart med en kvinnes karriere – tingene du gir slipp på for å kunne klatre raskere opp stigen. Du glemmer at du vil ha bruk for dem når du er bare kvinne igjen. Det er én karriere alle kvinner har til felles, enten vi liker det eller ikke: å være kvinne.

– Margo Channing om opp- og nedturer som karrierekvinne

 

Og Eve Harrington? Hun får nok en lignende skjebne i møte med sin egen Eve.

Som en kuriositet kan nevnes at både Nancy Reagan (den gang Nancy Davis) og Ronald Reagan ble vurdert for mulige roller, hun som Margos venninne Karen Richards, han som Margos forlovede Bill Sampson. Rollene gikk i stedet til Celeste Holm og Gary Merrill. Merrill ble Bette Davis’ fjerde ektemann.

 

Det der er noe en jente kan ofre litt for.

– Marilyn Monroes rollefigur om Margos sobelskinnspels

 

All About Eve vant flere Oscar-priser, blant annet for beste film, beste regissør og beste originalmanus.

«Mankiewicz gjenreiste meg fra de døde», sa Bette Davis selv om rollen, hennes beste noensinne. Hun og Anne Baxter ble gode venner, men Bette Davies og Celeste Holm kunne visstnok ikke fordra hverandre. Holm kom på jobb en dag og hilste vennlig god morgen. «Oh shit, gode manerer», kommenterte Davis. De snakket ikke sammen etter det. «Hun kalte meg en bitch», sa Holm i et intervju.

 

Se også:

Artikkel av Sam Staggs: Everything about Eve

Dokumentar om All About Eve:

 

Sunset Boulevard (regissør: Billy Wilder)

Dette er en beksvart satirisk film med fortellerstemme. Det er den mannlige hovedpersonen som forteller, saklig og usentimentalt. Filmen starter med en død mann flytende i et basseng. «Stakkars tosk», sier fortelleren, «han hadde alltid ønsket seg basseng. Til slutt fikk han et.»

Fortelleren er Joe Gillis (William Holden), som punkterer utenfor et hus og går inn for å be om hjelp. Huset tilhører Norma Desmond (Gloria Swanson), en for lengst glemt stumfilmstjerne som lever i sin egen boble, omgitt av selvportretter og så full av seg selv at hun har mistet all virkelighetssans. Joe er en blakk manusforfatter som påtar seg å revidere Normas filmmanus og ganske raskt blir hennes gigolo, en lettvint måte å tjene penger på – for en stund. Det er manusforfatter han vil være, og han innleder et samarbeid med unge, friske Betty Schaefer (Nancy Olson) – noe den sjalu Norma misliker sterkt.

Erich von Stroheim, kjent regissør av stumfilmer, spiller Max von Mayerling, Normas trofaste tjener. Stumfilmstjernen Buster Keaton har en cameorolle, og også filmprodusenten og regissøren Cecil B. DeMille spiller seg selv. DeMille forlangte en pen sum penger og en ny Cadillac for sin rolle.

Swanson spiller Norma med store stumfilmgester og hender som ligner vampyrklør, til tider grotesk, mens Holden har en mer naturalistisk stil. Vi får glimt av Normas skuespillertalent, blant annet en minneverdig Chaplin-imitasjon. Innimellom får vi også et glimt bak fasaden og ser den virkelige Norma, en sårbar kvinne som er redd for å bli alene, men det varer aldri lenge før illusjonene igjen tar over der hun går og venter på sitt store comeback, et ord hun for øvrig hater. Det er ikke et comeback, mener hun, men en retur til alle dem som aldri har tilgitt henne for å ha forlatt filmen.

 

Jeg er fortsatt stor. Det er filmene som er blitt små.

– Norma Desmond

 

Når hun i sitt vanvidd endelig tror hun er tilbake på filmsettet og kommer glidende ned trappen som Salome, stanser opp og sier at hun er klar for close-up – «All right, Mr. DeMille, I’m ready for my close-up» – får hun ikke noe siste næropptak. Regissør Wilder lar i stedet bildet fade ut. Exit Norma Desmond.

 

Opp på en pidestall, hardt fall nedover.

Sam Staggs har skrevet bøker om begge filmene: All About All About Eve og Close-up on Sunset Boulevard.

 

Sunset Boulevard forteller oss at gamle glemte stjerner er nervebunter av dimensjoner, mens All About Eve forteller hvordan de ble slik.

– William Bayer i boken The Great Movies

 

Se også: Filmer om film

 



Kategorier:Filmer

Stikkord:, , , , , ,

Hva mener du?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: